داشتن انگیزه یا انگیزش یکی دیگر از مهارت‌های نرم است که برای کودکان مهم است. به اعتقاد گوپالان و همکارانش (۲۰۱۷)، «تعریف عملیِ انگیزه یعنی داشتن احساسی متقاعدکننده که همیشه مثبت اندیشی را در دانش‌آموزان ایجاد می کند تا یک کار یا فعالیت را آغاز کرده و تا انتها انجام دهند و در آن موفق شوند، هرچقدر هم که سخت و دشوار باشد.»
انگیزه در تمام زمینه های زندگی کودک بکار می رود و شامل داشتن انگیزه برای انجام یک کار در منزل، انگیزه برای تکمیل یک پروژه در مدرسه و یا انگیزه برای دنبال کردن رؤیاهاست هم در زندگی شخصی و هم در زندگی شغلی. آموزش مهارت انگیزش به کودکان می تواند دشوار باشد زیرا هیچ راهنمای مشخصی برای انجام این کار وجود ندارد.
کودکان اغلب با دیدن شخصی الهام‌بخش، مشوق و تأثیرگذار، انگیزش را یاد می‌گیرند. این شخص می تواند یکی از والدین یا خویشاوندان، یک فرد مشهور یا معلم باشد. صرف‌نظر از فردی که این انگیزه را برای کودکان ایجاد می کند، یادگیری مثبت اندیشی، انجام وظایف محول شده و موفق بودن، بسیار حائز اهمیت است. حتی در مواقع سخت و دشوار، دانش‌آموزانی که مهارت انگیزش را یاد گرفته اند بدون توجه به موانعی که با آن مواجه هستند پشتکار داشته و به اهداف دست می یابند.
انگیزش اغلب به‌عنوان مهارتی در نظر گرفته می‌شود که باید در مدارس و محل‌های کار تمرین شود، همان‌طور که افراد دوره‌های لازم را می‌گذرانند، در مشاغل موفق می‌شوند و به اهداف دست می‌یابند. بااین‌حال، در خانه و زندگی شخصی نیز داشتن انگیزه نیاز است. حتی کودکان خردسال می توانند مهارت انگیزش را بیاموزند زیرا در تکمیل یک جورچین، یادگیری خواندن و نوشتن و مهارت بستن بندکفش به آنها کمک می کند. با آغاز آموزش انگیزش در این وظایف کوچک، هم والدین و هم معلمان می توانند اراده، پشتکار و موفقیت نهایی آنها را تقویت کنند.
( برگرفته از کتاب مهارتهای نرم برای کودکان، ترجمه دکتر مصطفی دریادار و مریم اسفندیاری)