سازماندهی (نظم) مهارتی است که همه افراد باید صرفنظر از سن و سال از آن برخوردار باشند. سازماندهی به فرد کمک می کند تا احساس امنیت و آماده بودن کرده و برای روزهای پیش رو آمادگی داشته باشد. سازماندهی نشان میدهد که شما به تحصیل یا شغل خود اهمیت می دهید و کمک می کند در کلاس درس و دنیای شغلی به شخصی ممتاز و برتر تبدیل شوید. سازماندهی اغلب تا زمانی که وجود نداشته باشد موردتوجه قرار نمیگیرد.
دانشآموزانی که فاقد مهارتهای سازماندهی هستند، دانشآموزانی هستند که نمیتوانند تکالیف خود را پیدا کنند، میزهای نامرتب دارند و اغلب تاریخهای مقرر و قرار ملاقات خود را فراموش میکنند. آنها گاهی اوقات کیف مدرسه خود را بهاشتباه برمیدارند، به خاطر گمشدن کتاب های کتابخانه بدهکار هستند و اغلب ژولیده به نظر می رسند. بر اساس (۲۰۱۳) Morin of Understood.Org که یک گروه حمایتی از کودکان با نیازهای توجه و یادگیری است:
کودکانِ دارای مهارتهای سازماندهی ضعیف، قادر نیستند به شیوهای مؤثر و منطقی اطلاعات را مدیریت کنند. آنها اغلب در تعیین اولویت ها، برنامهریزی، پایبندی و استمرار در یک کار و به اتمام رساندن کارها مشکلدارند. این مهارت ها زمانی بسیار اهمیت پیدا می کنند که کودک شما به سطوح بالاتر میرود.
سازماندهی مهارتی است که می توان آن را در کلاس درس K-12 آموزش و پرورش داد و والدین و معلمان باید در کنار هم روی آن کار کنند. آموزش سازماندهی باعث موفقیت بیشتر کودکان در مدرسه خواهد شد، آنها به پروژه ها و وظایف پایبند خواهند شد و احتمالاً نمرات بهتری در مدرسه کسب می کنند. قطعاً انجام تکالیف گمشده و فراموششده سخت است.
درحالیکه والدین و معلمان اغلب از کودکانی که فاقد مهارت های سازماندهی هستند ناامیدند، اما هنوز امیدی برای آموزش این مهارت به کودکان وجود دارد. سازماندهی فرایندی زمان بر است و با کمک چند ابزار مانند تقویم، برچسب ها و دفترچه های یادداشت قابلدستیابی است. بااینحال، زمان و پولی که برای آموزش سازماندهی به کودکان صرف می شود ارزش تلاش کردن را دارد.
گاهی اوقات والدین و معلمان بیان میکنند که «سازماندهی کار آنها نیست» یا «من فردی مرتب و منظم نیستم، اما هرروز سرکار می روم.» اگرچه این جمله ممکن است درست باشد، اما هر چه کودکانشان منظم تر و مرتبتر باشند در مدرسه موفق تر خواهند بود. آمادهسازی دانشآموزان برای مهارتها و انتظارات روز مدرسه و اطمینان از اینکه کودکان مشتاق و آماده پذیرش مطالب و تکالیف هستند، میتواند ساعات مدرسه را برای دانشآموزان آرامشبخشتر کرده و در طی روز استرس کمتری برای جستجوی وسایل خواهند داشت.
( برگرفته از کتاب مهارتهای نرم برای کودکان، ترجمه دکتر مصطفی دریادار و مریم اسفندیاری)